Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Translate

Κυριακή, 3 Ιουνίου 2012

Παιδί και στρες



Το στρες επηρεάζει το σύνολο του κύκλου της ανθρώπινης ζωής, μη εξαιρώντας τα παιδιά. Το στρες στα παιδιά θεωρείται «κάθε στρεσογόνος εισβολή στη φυσιολογική ζωή του παιδιού η οποία μπορεί να τροποποιήσει είτε βραχυπρόθεσμα είτε μακροπρόθεσμα τη σωματική ή ψυχολογική ισορροπία του, απειλεί την ασφάλειά του, ή διαταράσσει τη φυσιολογική του ανάπτυξη, καθώς και οι ψυχοπαθολογικές συνέπειες λόγω ακριβώς αυτών των στρεσογόνων παραγόντων».

                             Αίτια του στρες στα παιδιά

*Γέννηση νέου μέλους στην οικογένεια


*Πρόωρος θάνατος γονέα


*Απομάκρυνση από αγαπημένα πρόσωπα


*Οικογενειακές συγκρούσεις


*Ατυχήματα


*Διαζύγιο


*Οικονομικά προβλήματα


*Εισαγωγή στο νοσοκομείο


*Ανεργία


*Ασθένεια


*Φυσικές καταστροφές (σεισμοί, πυρκαγιές, πανδημίες κ.α)

Υπάρχει και η περίπτωση ένα παιδί να βιώνει στρες, ακόμη κι αν η επαφή με το στρεσογόνο γεγονός γίνεται όχι άμεσα, αλλά υπάρχει μία απόσταση από αυτό. Για παράδειγμα, η παρακολούθηση ενός καταστροφικού ή τραυματικού γεγονότος στην τηλεόραση φαίνεται ότι είναι ικανό να προκαλέσει στρες στα παιδιά.


                       Συμπτώματα του στρες στα παιδιά:

Ξαφνική και έντονη κινητικότητα

Αλλαγές στον τρόπο και στις ώρες του ύπνου


Ενούρηση στο κρεβάτι


Απόσυρση από τις συνήθεις δραστηριότητές του


Επιθετικότητα


Μοναχικότητα


Συχνά ψέματα


Προσκόλληση στη μητέρα


Πονοκέφαλοι


Διαταραχές στον ύπνο (εφιάλτες)


Δερματικές εκδηλώσεις



    Ομάδες παιδιών υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση στρες





Παιδιά μεταναστών και προσφύγων

Παιδιά με χρόνια νοσήματα


Παιδιά με ιδιαίτερες ανάγκες


Παιδιά που ζουν σε ιδρύματα


Παιδιά με ψυχιατρικά νοσήματα


Παιδιά μειονοτήτων




Η ΑΝΤΙΜΕΤΏΠΙΣΗ ΤΟΥ ΣΤΡΕΣ ΣΤΑ 
ΠΑΙΔΙΆ




Όπως προκύπτει από την έρευνα, ως «ασπίδα προστασίας» από την επίδραση του στρες στην υγεία των παιδιών, δρουν παράγοντες όπως:

Η ύπαρξη κοινωνικών δεξιοτήτων

Οι καλές σχέσεις με γονείς και φίλους

Το αίσθημα του ανήκειν στην ομάδα

Η αυτοεκτίμηση και η θετική εικόνα για τον εαυτό

Το αίσθημα ασφάλειας στον τόπο κατοικίας

                                                        Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΓΟΝΕΑ



Δημιουργία προϋποθέσεων για έναν υγιή και δυνατό οργανισμό (σωστή διατροφή, επαρκής ανάπαυση).

Σωστά οργανωμένο σπίτι με ρουτίνες και συμπεριφορές που αυξάνουν το αίσθημα ασφάλειας.

Ρεαλιστικές απαιτήσεις και προσδοκίες από το παιδί σε όλους τους τομείς της ζωή του (σχολείο, σπορ, εξωσχολικές δραστηριότητες, φίλοι).

Βοήθεια του παιδιού στις σχολικές δραστηριότητες στις περιπτώσεις που το έχει ανάγκη.

Ατομική και ξεχωριστή διαπροσωπική σχέση και των δύο γονέων με το παιδί.

Προστασία του παιδιού από στρεσογόνες καταστάσεις, χωρίς όμως εκδήλωση υπερπροστατευτικής συμπεριφοράς

Διάλογος με το παιδί και προετοιμασία για καταστάσεις που ενδεχομένως προκαλέσουν στρες.

Διασκέδαση, παιχνίδι, γέλιο και χιούμορ στη ζωή της οικογένειας

Ευκαιρίες για φυσική δραστηριότητα και δυνατότητα για δημιουργική έκφραση (μουσική, χορός, ζωγραφική).

Περιορισμός στις ώρες που αφιερώνει το παιδί στην τηλεόραση, βιντεο- παιχνίδια και ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Θα πρέπει να αναγνωριστεί ότι τα παιδιά αποτελούν μια ιδιαίτερα εύθραυστη και ευαίσθητη ηλικιακή ομάδα. Συχνά καλούνται να αντιμετωπίσουν αλλαγές, προκλήσεις και στρεσογόνα γεγονότα, τα οποία αν δεν αντιμετωπιστούν με επάρκεια, οδηγούν στο φαύλο κύκλο του στρες και της υγείας, όπως και για όλες τις ηλικιακές ομάδες.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου